Ofte stillede spørgsmål

TRACK AND TRACE

Du kan spore dine forsendelse på vores websted eller en af vores onlineportaler. Brug det trackingnummer eller -id, som forhandleren har oplyst. Normalt sender forhandleren eller onlinebutikken også et link, som kan bruges til at spore forsendelsen med.

Når du vil kontrollere pakkens status, har du følgende muligheder:

Forsendelser fra Europa: Brug vores sporingsservice

Forsendelser fra USA: Brug DHL eCommerce United States

Forsendelser fra Asien og Stillehavsområdet: Brug DHL eCommerce Asia Pacific

Hvis du afventer en pakke, der er sendt fra udlandet med DHL Express, skal du bruge Express-sporing

Hvis du har fået et særskilt link fra afsenderen, skal du bruge dette til at spore din pakke. Hvis du ikke har fået et pakke-id, bedes du forhøre dig hos afsenderen om status på forsendelsen.

Et trackingnummer eller id er en kombination af tal og bogstaver, som entydigt identificerer din forsendelse. Id'et kan være mellem 10 og 39 tegn langt.

Normalt kan forhandleren eller onlinebutikken oplyse dig om trackingnummeret eller id'et. Hvis du har bestilt et produkt hos en onlinebutik, indeholder mailen med ordrebekræftelsen eller forsendelsesmeddelelsen ofte trackingnummeret eller id'et.

Hvis ikke, skal du kontakte forhandleren eller onlinebutikken.

Bemærk, at nogle forsendelser ikke har et trackingnummer eller id.

Du kan begynde at følge med i sporingen 24-48 timer efter at du har fået en bekræftelse fra forhandleren eller onlinebutikken. Grunden til forsinkelsen er, at den første hændelse ikke kan oprettes, før forsendelsen er udleveret til os eller er afsendt fra forhandlerens eller onlinebutikkens ordreindfrielsessted.

Ved de fleste forsendelser angiver vi kun milepælssporing. Det betyder, at der kan gå et stykke tid, før der vises en ny sporingshændelse. Din pakke er fortsat undervejs til destinationen, selvom der går et stykke tid mellem sporingshændelserne. Afhængigt af destinationen kan det også tage et stykke tid, før forsendelsen ankommer til destinationslandet pga. afstanden og transittiden for den valgte service.

Forsinkelsen kan også være forsinket. Forsendelsen kan forsinkes pga. vejrforhold, toldmyndigheder eller travlhed i driften. Hvis din forsendelse ikke er ankommet senest 10 dage efter det forventede leveringstidspunkt, bedes du kontakte afsenderen, forhandleren eller onlinebutikken. Hvis afsenderen er en af vores kontraktpartnere, kan de begynde at eftersøge forsvundne pakker.

Bemærk også, at der ved nogle forsendelser kun er et begrænset antal sporingshændelser i afsendelseslandet og ingen sporingshændelser i destinationslandet.

Hvis dit sporings-id ikke virker, skal du kontakte forhandleren eller onlinebutikken. Bemærk venligst, at der kan gå op til 48 timer fra din bekræftelse efter modtaget, til sporingshændelserne kan ses.

Sørg for, at du bruger det korrekte sporingsfelt, afhængigt af afsendelseslandet.


LEVERING

DHL har et partnerskab med Bring og Postnord. Internationale forsendelser afhentes hos afsenderen og fragtes til Danmark af DHL. Herefter sørger Bring eller Postnord for leveringen.

Når vi har modtaget din forsendelse fra afsenderen, afhænger leveringstidspunktet af den service, du har valgt. Afsenderen, forhandleren eller onlinebutikken angiver normalt leveringstidspunktet på deres hjemmeside.

Husk venligst, at leveringstidspunkter kan variere afhængigt af produkt/service og afstanden mellem afsendelsessted/destination. Det tager typisk fra 2-3 dage mellem nabolande og op til 20 dage, hvis landene ligger langt fra hinanden.

Forsinkelser i leveringen kan skyldes faktorer som f.eks. vejrforhold, toldmyndigheder eller travlhed.

Hvis din internationale forsendelse ikke er nået frem senest 10 dage efter det forventede leveringstidspunkt, skal du kontakte afsenderen eller onlinebutikken, så de kan efterlyse forsvundne varer hos DHL. OBS: Kun afsenderen kan indlede en undersøgelse, da det er DHL's kontraktpartner.

Det er desværre ikke muligt at ændre adressen, når først forsendelsen er sendt.

Det er desværre ikke muligt at ændre leveringsdatoen eller -tidspunktet, når først forsendelsen er sendt.


KLAGER

Alle pakker til Danmark fra DHL Parcels netværk leveres af vores partnere Bring eller Postnord. I tilfælde af, at forsendelsen er beskadiget, eller indholdet mangler, skal du følge anvisningerne på Bring's og Postnord's hjemmeside. Her kan du finde alle relevante oplysninger om, hvad du skal foretage dig.

Hvis din forsendelse ikke er ankommet senest 10 dage efter det forventede leveringstidspunkt, bedes du kontakte afsenderen eller onlinebutikken. Afsenderen kan efterlyse den forsvundne pakke hos DHL.

OBS: Kun afsenderen kan anmelde et krav, da det er DHL's kontraktpartner.

Desværre kan der forekomme forsinkelser på op til 10 dage pga. eksempelvis vejrforhold, toldmyndigheder eller travlhed i driften.


TOLDMYNDIGHEDER

Forsendelser skal godkendes af toldmyndighederne. Den tid, det tager for toldmyndighederne at godkende forsendelsen, kan afvige fra land til land, og DHL har ingen indflydelse på dette. I nogle lande kan der forekommer told, skatter og afgifter. Toldmyndighederne tilbageholder muligvis din forsendelse, fordi de skal bruge flere oplysninger. I så fald kontakter de dig.

Told og skatter/afgifter er forbrugsafgifter Tolden opkræves på visse varer, der er købt i udlandet. Der opkræves normalt moms i det land, hvor de købte varer forbruges. Told og skatter/afgifter afviger fra land til land. Afhængigt af landet betales told og skatter/afgifter normalt på posthuset eller hos toldmyndighederne. Du kan finde flere oplysninger om told på dit lands toldmyndigheders websted.